Jak poznat a doplnit nedostatek železa v těle

Lidské tělo potřebuje ke správnému fungování mnoho minerálních látek a vitamínů, železo nevyjímaje. Je nezbytné k tvorbě červených krvinek i červeného svalového barviva, jeho nedostatek způsobuje chudokrevnost a další zdravotní problémy. Jak se projevuje dlouhodobý deficit této důležité minerální látky a jak ji tělu dodat?

 

Nejčastější varovné příznaky

Nedostatečné množství železa v lidském těle není poznat hned. Podle čeho tedy můžete zjistit, že vám železo schází? Nejtypičtějším projevem nedostatku této minerální látky je celkové vyčerpání, podrážděnost nebo problémy se zaostřováním. Častým projevem je také pobledlá či nepřirozeně světlá pokožka. Objevit se mohou i dýchací potíže, bušení srdce nebo nepříjemné bolesti hlavy. Nedostatek železa v těle může být i za nadměrným vypadáváním vlasů.

 

Potraviny bohaté na železo

Podle populární kreslené grotesky o Pepku námořníkovi je nejlepším zdrojem železa špenát. Z dalších druhů zeleniny lze jmenovat brokolice, čočka nebo hrášek. Z ovoce je na železo bohaté například avokádo, ale i meloun, fíky, jahody či hroznové víno. Výživoví poradci doporučují konzumovat hovězí, vepřová nebo telecí játra a za výborný zdroj železa jsou považovány i ryby nebo mořské plody, jako například pstruzi, sardinky, tuňák či ústřice a krevety. V každodenním jídelničku by pak neměly chybět ovesné vločky a chléb.

 

Suplementy dodávající tělu železo

Zajistit tělu dostatečný přísun železa vám pomohou i vhodné doplňky stravy. Například pro sportovce je určen suplement ve formě šumivých tablet rozpustných ve vodě, které obsahují železo a vitamíny C, B6, B12. Nutné je ovšem dodržovat stanovené dávkování! Železo se nesmí v těle hromadit, neboť jeho toxicita může vést k poškození orgánů. Proto se při volbě suplementů vyplatí obrátit na odborníky.  

 

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.